JIEHKKEVARRI
2 juni  2007

Endelig var min dag for å besøke Jiehkkevarri kommet! Høyeste fjell i Troms med 1834 moh. I nesten en uke hadde det meldt sol,blå himmer og høy tempeatur for 2 juni. Meldingen stemte. Klokka 6 kjørte 8 stykker til Holmbukta, nord for Lakselvbukt. Kjøreturen tar 1 time. Litt før klokka 8 startet jeg (Jan Hugo), Mika, Pasi, Viktor, Tor, Oddgeir, Jarle og Arild. Temperaturen var kanskje 13 grader. 1 time senere var vi på snø. Vi byttet vi fra fjellsko til skiutstyr (fjellsko lå igjen). Om valg av ski, etc. se her> De neste 2-3 timene er et "slit" opp til 1400 moh (en laaaaang bakke). På 1400 moh får man verdens fineste utsikt i alle retninger og det er "kosetur" opp til Holmbukttinden (1666 moh). Vi var på Holmbukttinden kl 13. Vi tok av mot øst og fortsatte opp på Jiehkkevarri (1834 moh). Vi hadde med to med breerfaring (Mika & Pasi, se www.fox-ad.com og www.arcticmountainguides.com ). Ved de kjennte sprekkområdene øst for Holmbukttinden gikk vi i taulag, 2 x 4 personer. Tau beholdt vi på til toppen av Jiehkkevarre. Vi var oppe kl 15. Været var fantastisk og vi fikk vi imponerende utsikt i alle retninger. Nedkjøring gikk uten tau. Ved 1722 høyden tok vi 1 times middagspause. Vi fortsatte til Holmbukttinden og videre ned ruta vi kom opp. Vi var tilbake ved parkeringsplassen kl 21. Vi hadde selvfølgelig flere pauser på 15-20 minutter underveis, for å nyte utsikten, ta bilder, drikke etc. Denne turen starter ved 20 moh og høyeste punkt er 1834 moh. Undeveis går man ned 150 meter (øst for Holmbutkktinden). Den totale stigningen i løpet av heler turen er over 2000 meter. Denne ruta ble Ruta ble første gang gått i 1899 opp til Holmbukttind av E. Main, samt J. og E. Imboden. Les om forskjellige rutevalg etc på linken:
DNT fjellsport->Breføreren->Lyngen-
 (Denne breføreren dekker hele norge. Mye info om breer og ruter i Lyngen).

Jeg har tidligere vært to ganger på Holmbukttinden:
Her er turrapporter fra tur:
25 august 2005 og 4 mai 2004

Kamera benyttet på turen er et FUJIFILM FINEPIX 6500FD. Bildene er redusert til 700x525 pix.

Under - kart over breene i og rundt Jiehkkevarri. Den røde streken viser vår rute opp/ned. Den violette streken viser "langruta" hvor man forsetter fra Jiehkkevarri, nord over Fugldalsbreen, Fornesbreen og til Jøvika.

Under - dette bildet er tatt fra Blåtinden (over Laksvatn) i retnig nordøst.  Når du holder pekeren på bildet kommer ruta opp.

Under - dette bildet er tatt fra Stormheimfjellett (ved Breivikeidet/Sjursnes  i retning sørøst. Vårt startsted - Indre Holmbukta til høyre. Holmbuktinden i midten. Jiehkkevarri helt til venstre. Når du holder pekeren på bildet kommer ruta opp.

Under - dette bildet er tatt fra øverst i Skibotndalen. Når du holder pekeren på bildet kommer navn opp.

Under - parkering ved indre Holmbukta, ca 300 meter nord for Storelva. Rett sør for første hus går en skogsvei innover. "Normal parkering" er 100 meter inn. Alternativt så kan man parkere rett nord for brua. Storelva kommer fra Goverdalen som går sørvest for Jiehkkevarri.

Under - klokka 8 var vi på tur innover skogsveien som møter breelva.

Under - foto fra Arild.

Under -  på vei opp moreneryggen mot Blåisen.

Under - Blåisen i midten. Til venstre går en bratt dal opp på vestsiden av Holmbukttinden.

Under - etter en time var det bytte fra fjellsko til skiutstyr. Fjellsko lå igjen her. Vi var "godt forberedt" og sekkene veide ca 10-15 kg. Av dette var drikke 4-5 kg. Ski og skisko i tillegg. I tilfeller av at uforutsette ting skjer, kan det være lurt å ha med ekstra klær, nødpose eller sovepose, kokeutstyr etc. Litt om skiene vi benyttet. Vi diskuterte litt i starten om tungt utstyr (telemark/utfor) eller lettere fjellski var å foretrekke. Vi endte opp med at alle hadde telemark eller alpinski med plastsko. Denne turen har ei ganske frist nedkjøring hvor bra ski og stødige sko kommer til sin rett. Men vi møtte også folk med "vanlige fjellski" og lettere sko. Vi har snakket om "den lange Jiehkkevarri turen", som fortsetter nord Fornesdalen og Jøvik (se kart i toppen), kanskje neste vår? Da kan "vanlige fjellski" være et godt alternativ. Vesentlig lettere vekt på beskostning av dårligere kjøreegenskaper. Vi får se, ennå minst et år å tenke på ...

Under - opp dalen vest av Holmbukttinden.

Under - i perioder ganske bratt ... foto fra Arild.

Under - oppe på 900 meter hvor dalen flater ut et stykke.

Under - foto fra Arild.

Under - dalen over blir brattere og turen går opp ei renne. Dette bildet er tatt ved på ca 1250 moh.

Under - mot sør, 1300 moh. Sørfjorden og Balsfjorden bakerst.

Under - ei pause på ca 1400 moh. Jiehkkevarri i midten, bak. Kveita til venstre.

Under - ved 1500 moh ser man Holmbukttinden (1666 moh) mot sør.

Under - i løpet av en skitur blir den mange bilder på meg. Foto fra Oddgeir.

Under - vi møtte to spreke "ungdommer" på vei tilbake fra Jiehkkevarri. Stor skavel mot øst.

Under - 15 minutter før toppen av Holmbukttinden.

Under - mot nord ser man Fugldalsfjellet (høyre). Fugldalsbreen i midten. Fornesdalen bak. Foto fra Oddgeir.

Under - klokka er 13.  Fra Holmbukttinden (1666 moh) har man imponerende utsikt alle veier. Her mot Lakselvtindan i sør. Pga snøkappa rundt toppen så var vi forsiktig med å gå for nær kanten.

Under - vi nyter utsikten fra Holmbukttinden. Jiehkkevarri bak.

Under - mot sørvest og Sørfjorden. Balsfjorden bak. Fugltinden og Mårfjellet i midten.

Under - mot nord i Sørfjorden. Sjursnes bak. Ullsfjorden lengre ut mor høyre.

Under - på vei øst mot Jiehkkevarri kommer først en nedstigning på ca 150 høydemeter før neste stigning til toppen på 1834 moh. Man til ser til venstre 1834 og til høyre 1738. Totalt blir det over 2000 høydemeter på turen.

Under - de to bildene under er tatt 25 August 2005. Det første viser Blåisen til høyre og veien opp mot Jiehkkevarri til venstre. Man ser tydelig at det er breie sprekker ved ruta, til venstre av steinryggen. Avstanden til det grå området med sprekker er over 1 kilometer. Når du holder pekeren på bildet kommer ruta opp.

Under - et nytt bilde av oppruta, tatt 500 meter nord for toppen av Holmbukttinden. Igjen så ser man tydelig de store sprekkenetil venstre av steinryggen.

Under - Holmbukttinden bak.

Under - tau og seler bli tatt på.

Under - her har vi tau, 2 grupper på hver 4 personer.

Under -  spennende utsikt mot Sørfjorden. Blåisen er under.

Under - Lakselvtindan. Blåisen er ned til høyre.

Under - vi nærmer oss vestre topp 1738 moh.

Under - endelig nærmer vi oss toppen på Jiehkkevarri!

Under - klokka er 15 og stigninga er over! Vi er på toppen av Jiehkkevarri og 1834 moh. Vi har gjort unna ei stigning over 2000 meter.

Under - klar luft og imponerende utsikt! Her mot nord. Vannøya bak til venstre. Fjell på nordlige Lyngenhalvøya til høyre. Nord Fugløya ute i havet mot høyre.

Under - fjell på den nordlige Lyngenhalvøya. Uløya og Kvænangen bak til høyre.

Under - mot nord. Kågen og Kågtinden (1228 moh) bak, litt til høyre. Til venstre for Kågen ser man Arnøya.

Under - mot nordvest. I forgrunnen Rørnesfjellet (venstre) og Kvalvikfjellet (høyre). Uløya i midten/venstre. Rotsund til høyre. Fjell i Kvænangen lengst bak.

Under - mot nordvest og Kveita (1751 moh). Man ser såvidt to skiløpere er på vei mot toppen.

Under - øvere del av Skibotndalen. Det er lett å se Jiehkkevarri når man kjører ned dalen.

Under - Jiehkkevarri sett fra øvre Skibotndalen (juli 07).

Under - mot sør. Lakselvtindan i midten.

Under - klokka er 16 og vi er på vei ned igjen.  I midten 1738 toppen mot vest. Holmbukttinden bak til høyre.

Under - mot vest og Sørfjorden.

Under - Fugldalen mot Fornesdalen. Fugldalsbreen i midten.

Under - et middagspause på en time. Kjempegodt med varm mat! Smart at Arild og Oddgeir tok med brennere og panner. Vi spiste deilig DryTech middag og fyllte opp vannflaskene.

Under - mot vest ser man bla. Gjømmerdalsbreen som ligger bak Laksvatn. Bak ser vi en gruppe på fire på vei mot Jiehkkevarri. Foto fra Arild.

Under - magisk lys mot vest.

Under - middagen er "på plass" og vi fortsetter med full mage mot Holmbukttinden.

Under - Tor på vei ned før siste motbakke til Holmbukttinden.

Under - en halvtime før vi er tilbake på toppen av Holmbukttinden.

Under - Holmbukttinden og tilbaketur. Her pakket jeg faktisk kamera i sekken. Foto fra Oddgeir.

Under - Blåisen i kveldssol.

Under - klokka er 21 og vi er noen hundre meter fra bilene. Holmbukttinden bak. Dette er en tur det tar lang tid å glemme! Nå snakker flere av oss om en ny tur. Den er Holbukta, Holmbukttinen, Jiehkkevarri, nord Fugldalsbreen, Fornesbreen og Fornesdalen til Jøvik. Neste år :-?

Under - et morrsomt bilde tatt 27 juli 2006 fra Skamtind, ytterst i Ersfjorden. Man ser Tromsdalstinden til venstre. Under Fløya. I midten Hamperokken. Til høyre Holmbukttinden og Jiehkkevarri. Avstaden fra plassen bildet ble tatt og til Jiehkkevarri er ca 70 kilometer.