ISTINDEN
8 August 2007

Onsdag 8 august kl 8 kjørte jeg (Jan Hugo) og Viktor til Andselv. Vi ville gå opp på Istinden (1489 moh) som er et landemerke på innlandet. Det var godt over 20 grader og sol. Turen opp fra parkeringsplassen ved Iselvmoen, litt sør for Andselv, startet kl 11. Vi gikk opp på venstre side av Tindelva (mot nord). Senere krysset vi elva og forsatte opp på høyre side (sørsiden) av elva. Vi var på toppen av Istinden kl 15. Etter en pause på nesten en time startet nedturen kl 16. Vi var tilbake ved bilen kl 18, og i Tromsø kl 20:30. På denne turen benyttet vi begge gåstaver. Man får "4 hjuls trekk" og overfører kraft til armer. God støtte når man skal nedover, gjerne i ulendt terreng. Anbefales!

Les beskrivelse av startstedet etc, rett under.

Kamera benyttet på turen er et FUJIFILM FINEPIX 6500FD. Bildene er redusert til 700x525 pix.

Over - 3d oversiktskart. Man kjører 5-6 km sørover fra Andselv mot Setermoen. Man tar av til venstre mot Skjold/Rundhaug og krysser Barduelva. Rett over brua tar man til høyre og kjører sørover på østsiden av elva (på veiskiltet står "Fjellstad"). Etter ca 3,5 kilometer er man på Iselvmoen. Det ligger en stor parkeringsplass på venstre side (mot Istinden). Hundre meter lengre sør krysser Tindelva (som kommer fra Istinden) veien. Man ser en liten foss oppe i lia. Her parkere man og går opp på venstre eller høyre side av Tindelva/fossen. Hvis man går opp på venstre side så kan man krysse elva over fossen (etter litt over 1 time).

Over: rute oppover mot toppen. Man kan gå opp Tindelva på begge sider. Det er best sti på vestsiden, men den er ganske bratt og slitt. På østsiden er det mindre bratt, men mindre markert sti.

Over - Istindan sett fra østsinden av Balsfjorden (15 km nordøst fra Vollan).

Over - Istinden (og Istindan) sett fra Målselva / Olsborgbrua.

Over - parkeingsplassen ved Iselvmoen. Tindelva/fossen rett bak. Elva krysser veien 100 meter mot høyre.

Over - vi gikk opp på venstre (nordøst) side av Tindelva/fossen. Fin å gå opp, men etter en halvtime "mistet vi stien". Vi fortsatte oppover (noen hundre meter norøst for elva) og etter en time var vi over fossen. Der var det lett å krysset elva (med sko på). På tur ned valgte vi stien på sørvest siden av Tindelva.

Over - vi har nettopp krysset Tindelva og er inne på den tydelige stien som kommer opp fra motsatt side. På tur ned gikk vi den tydelige stien på sørvest siden av Tindelva.

Over - fin sti oppover!

Over - på god vei vinner man fort høyde.

Over - den lille breen under nordsiden av Istinden. Breen er lett synlig feks fra nordsiden av Balsfjorden. Området under kalles Tindhola.

Over -  heldigvis var det lett vind som kjølet godt ned.

Over - Barduelva med Setermoen bak. Fjellet til høyre heter Storala (1237moh).

Over - den siste timen er det steinur. Hvis man følger de røde merkene så er de bra sti gjennom ura. Går man ut av stien og mot høyre kan man i verste fall treffe løs stein som kan begynne å rulle!

Over - en halvtime før vi er på toppen.

Over - endelig på toppen av Istinden, 1489 meter over havet!

Over - Barduelva med Andselv bak. Ved Andselv renner Barduelva inn i Målselva. Målselva renner ut i Malangenfjorden.

Over - fjellryggen til høyre kalles Istindaksla. Bak Leirtinden, Mårfjellet og Blåtinden.

Over - under er Vesltindvatnet. Bak bla. Stormauken.

Over - Målselv fjellandsby som er under bygging nå. Bak Blåtindan.

Over - gjennom dis og med 300mm zoom ser Jiehkkevarri slik ut (det største snøområdet i midten). Holmbukttinden på venstre siden.

Over -  det ligger flere mindre breer under Istindan.

Over - jeg vil tro at det høyeste vi ser helt bak, litt til høyre for midten er Njunis (1717 moh).

Over - Barduelva. De litt spisse fjellene helt bak er på Andørja.

Over - to personer er på vei oppover ryggen.

Over - Tindhola under oss.

Over - et parti med slette berg.

Over - Tindhola.

Over - Issoleie.

Over -  den siste halvtimen er det brattere igjen.  Her går Tindelva over i en liten foss som sees lett fra parkeringsplassen.

Over - etter fossen blir det mindre bratt igjen.

Over -  så er vi tilbake ved bilen. Temeraturen er 28 grader og det er vindstille.

Tidsbruk:
Kjøretid fra Tromsø til turstart - 2 timer.
Gåtid opp - 4 timer inklusiv flere pauser.
Gåtid ned - 2 timer.

Over - Istinden sett fra Andselv.