HENRIKTINDEN (1127 moh)
   14 juni 2010

Turen startet fra Tromsøya mandag ettermiddag klokka 17. Litt før klokka 18 parkerte vi bilen ved Tomasjordnes (ca 6 km sør for Laksvatn, se kart). Gåturen startet kl 18. Vi gikk opp Tomasjorddalen og svingte mot Henriktinden etter 2,5 kilometer, etter at skogen sluttet. Vi gikk mot pinnakelen man ser øverst på egga mot toppen.  I den øvre delen kom vi på "synkesnø" og det gikk seint. Et alternativ hadde vært å gå opp litt lengre vest, på en rygg/steinur. Vi tok ei spisepause ved pinnakelen. Fra den var den kun 15 minutters gåtur til flata rundt Henriktinden. Vi var oppe ved varden på Henriktinden ca kl 20:30. Litt over null grader og vindstille. Litt sol brøt gjennom skyene og ga fint lys. Etter 20 minutter på toppen startet nedturen klokka 21. Vi gikk nå ned rett mot vest, ned den store "skredbakken" mot Tomasjorddalen. Vi var tilbake ved bilen klokka 23. Hjemme kl 24. En fin tur opp til et fjell som man som regel "suser forbi" på vei mot Nordkjosbotn.

Kamera benyttet på turen er et CANON 450D, linse 10-24 mm. Bildene er redusert til bredde 800 piksel.

Her kommer et panorama-bilde fra toppen av Henriktinden. Klikk på bildet for å zoome. Bruk baren i bunnen eller piltaster for å bevege deg rundt.

Over - kart 1.

Over - kart 2.

Over - fra parkering rett sør for Tomasjordelva.

Over - vi fulgte opp sørsiden av elva mot hovedveien E78 (sees bak). Nå man kjører hovedveien så legger man merke til skilt og lyssignal på begge sider av dalen som varsler at veien kan stenges ved utløst snøskred.

Over - rett under hovedveien E78 (veiskuldra) krysset vi over på nordsiden av Tomasjordelva og gikk gjemmom her. Henriktinden ligger bak med lette skyer over toppen.

Over - opp i Tomasjorddalen.

Over - etter hvert som vi gikk innover Tomasjorddalen skjønner vi hvorfor varselskilt for snøskred står på hovedveien. Her ser vi rester av snøskred som har kommet ned fra Henriktinden. Dalsiden opp mot høyre er en perfekt løpebane fra 1100 moh og ned til her, 100 moh.

Over - rester fra årets snøskred.

Over - ned Tomasjorddalen (mot vest). Fugltinden bak i midten. Tennes bak til høyre.

Over - Tomasjordelva til venstre.

Over - ved ca 350 moh svingte vi fra retning  nordøst til sørøst, mot pinnaklene som man ser, oppe til høyre.

Over - Fugltinden bak. Tennes til venstre.

Over - Laksvatnfjellet til venstre.

Over - lengre opp ble det brattere og snø som vi sank ned periodevis ned i.

Over - ved pinnaklene etter 1,5 time.

Over - det grønne er Tomasjordneset hvor bilen står. Fugltinden til venstre, Svartnestinden til høyre. Bak Haugafjellet og Kvanntinden.

Over - rett før stigninga flater ut og vi er på platået ved Henriktinden.

Over - mot nordøst. Bak i sol er bla Fugldalsfjellet.

Over - mot nord og Balsfjorden. Fugtinden til venstre. Svartnestinden, Sultindan og Anderdaltinden på høyre side.

Over - fjellet mor øst "Litletinden" ? Høyde 1223 og varde lett synlig på toppen (med øyne, ikke her på bildet :-)

Over - mot nord Svartnes. Svartnestinden, Sultindan og Anderdaltinden mot høyre.

Over - leira ved Kantornes.

Over - Sandøyra med Haugafjellet bak.

Over - jeg med Storsteinnes bak. Nærbilde av Storsteinnes.

Over - Tomasjordnes hvor bilen er parkert.

Over - jeg med Durmålstinden (venstre) og Biellogaisa (høyre) ... tror jeg :-?

Over - samme motiv, bakgrunn som flere ggr tidligere.

Over - Andersdaltinden til venstre. Stortinden i midten. Blåtinden til høyre. Tverrfjellet lengst til høyre.

Over - klokka 21 er vi på vei ned. Når tok vi en rute mot vest, for å unngå områdene med synkesnø mot nord.

Over - skråninga ned fra Henriktinden er fin og lett å gå.

Over - i perioder ganske bratt (30-35 grader?) med fint og fast underlag. Om vinteren ... perfekt underlag og vinel for snøskred.

Over - den perfekte hellinga for snøskred, sammenhengende fra 1127 moh og ned til 100 moh (eller helt ned til sjøen). Pinnaklene vi gikk opp ved sees på venstre side.

Over - ved 300-400 moh er det spennede berg med innslag av blå steinder,

Over - mot Tennes.

Over - vi kom ned bergene mot skogen på venstre side (rett nord for bergene).

Over - rester av siste vinters snøskred.

Over - nede i dalen ligger flere SVÆRE steinblokker, på begge sider av Tomasjordelva.

Over - vi gikk ned til den gamle veien ved sjøen, ved å følge skogsveien som krysser hovedveien (E78). Vi kom ned noen hundre meter nord for elva (på oppturen startet vi rett sør for elva).